— Oboens lengselsfulle klang.
Når Bjørnstjerne Bjørnson skriver “Jeg velger meg april”, er det enkelt å forstå hvorfor. Musikken vi får høre på denne konserten, er nøye sammensatt i nettopp vårens og solens tegn — der vi ikke bare skal få oppleve et allsidig program som spenner over tre århundrer: Vi skal også bli godt kjent med et instrument som har evne til å uttrykke et sjeldent stort spenn av uttrykk og følelser.
I spissen for programmet er tyske David Friedemann Strunck. I tillegg til å være Oslo-filharmoniens solooboist, er han en internasjonalt prisvinnende instrumentalist som jevnlig opptrer med ledende orkestre og ensembler på kontinentet. Han har også medvirket på en rekke kritikerroste innspillinger, bl.a. med blåseensemblet Oslo Kammerakademi som han er kunstnerisk leder for.
David Friedemann Strunck obo
Arve Moen Bergset fiolin
Daniel Dalnoki fiolin
Catherine Bullock bratsj
Hans Josef Groh cello
Program
Wolfgang Amadeus Mozart (1756—1791): Obokvartett i F-dur, K. 370/368b
Egil Hovland (1924—2013): Cantus VIII, op. 129 (1986)
Robert Schumann (1810—1856): Tre romanser, op. 94, arr. Hans-Peter Frank
Varighet ca 1 time. Programmet er uten pause.
Om programmet
Edvard Munch tenkte muligens ikke på en obo da han ferdigstilte et av sine mest berømte verk, Solen i Universitetets aula i 1916. Likevel finnes nok knapt et instrument som kan uttrykke solens kraft og lys like fullendt som dette. Obo, strykere og tonearten F-dur er en kombinasjon bare et geni som Wolfgang Amadeus Mozart kan omdanne til et av obo-litteraturens store mesterverk. Ved siden av oboens strålende kraft får Mozart likedan frem både oboklangens ømhet og dens mer dristige, virtuose kvaliteter.
Egil Hovlands Cantus VIII er, til tross for en lignende besetning, et kontrasterende verk som heller viser en mørkere og sakral side av oboens klang. Som tittelen indikerer, avslutter Hovland sitt ensatsige verk med den sjeldent vakre koralen Å, at jeg kunne min Jesus prise.
Robert Schumanns Tre romanser, op. 94 er enda en milepæl i litteraturen for obo. I dette nye arrangementet for obo og strykere vil Aulaen fylles med syngende, melodiske linjer i obo akkompagnert av en homogen strykerklang. I de tre romansene opplever vi ulike sider av lidenskap, forelskelse og kjærlighet, alt vevd sammen av Schumanns mesterlige harmoniseringer.
Programnote skrevet av David Friedemann Strunck / John-Halvdan Olsen-Halvorsen (2024).
Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!
Foto: Mania Gwarek