Musikalske tidskapsler fra verdenshistorien.
Det er med stolthet at vi kan ønske velkommen til en av Europas ledende pianotrioer: Trio con Brio Copenhagen. I hele 23 år har de gledet publikum over hele verden, med førstepris fra en av verdens største konkurranser, ARD-Wettbewerb i München, som startpunkt for sin store triokarriere.
Soo-Jin Hong, fiolin
Soo-Kyung Hong, cello
Jens Elvekjær, piano
— Programmet erstatter de opprinnelig planlagte konsertene med Andsnes/Wærvågen/Nyman, som vi ønsker velkommen tilbake til en fremtidig sesong —
Som sitt bidrag til vårt sesongtema Retningsskifte tar Trio con Brio med seg et program som ikke bare viser trioformatets store bredde og utvikling fra tidlig 1800-tall og frem til andre verdenskrig, men som også minner oss om hvordan musikken kan reflektere samfunnets tilstand i nåtid — som en tidskapsel fra et øyeblikk i verdenshistorien. Vi får høre en av Beethovens store publikumsfavoritter, Ess-dur-trioen fra op. 70 som bringer med seg Haydnsk lekenhet inn i et varmt, romantisk og Beethovensk tonespråk. Ikke minst får vi oppleve Sjostakovitsj’ fengslende trio nr. 2, op. 67, som bokstavelig talt gir oss ekkoet av en verden i krise. Trio con Brios ferske innspilling av nettopp denne trioen vant i 2021 de tyske musikkritikernes Preis der deutschen Schallplattenkritik, så vi kan med sikkerhet si at vi har mye å glede oss til. Velkommen på en storslagen konsert med et av kontinentets fremste ensembler!
Ludwig van Beethoven (1770—1827): Pianotrio i Ess-dur, op. 70 nr. 2
— Pause
Dmitrij Sjostakovitsj (1906—1975): Pianotrio nr. 2 i e-moll, op. 67
Om programmet
Ludwig van Beethoven fikk tidlig æren av å gå i lære hos Joseph Haydn i Wien på 1790-tallet. Læremesteren var imidlertid svært opptatt med sitt eget virke, noe som skal ha ført til skuffende forventninger fra den unge og fremadstormende Beethoven. Angivelig var det først i 1808, etter en fremføring av Haydns oratorium Skapelsen, at Beethoven «gjorde opp» med Haydn — og ubevisst eller bevisst skrev hele sin pianotrio i Ess-dur, op. 70 nr. 2, tydelig influert av sin gamle læremester. Både tematisk og formmessig er arven etter Haydn bemerkelsesverdig, mens en spenstig lek med toneartsforhold mellom satsene — enkelte påstår trioen har noen av de mest interessante vendingene i den klassiske musikkhistorien — er en tydelig signatur fra Beethovens såkalte mellomperiode. Verket deler mye av den samme varme og intime karakteren vi kjenner fra cellosonaten i A-dur, op. 69, og blir ansett som et av Beethovens fremstående verker i stort, kammermusikalsk format.
Dmitrij Sjostakovitsj mistet sin nærmeste venn, Ivan Sollertinskij, mot slutten av andre verdenskrig. Han innleder sin pianotrio i e-moll, op. 67 med en nærmest uendelig trist og vakker melodi, spilt bare i flageoletter av cellisten. Etter hvert smyger de andre instrumentene seg inn, med linjer som bare varer og varer. Sorgen er evig. I den siste satsens «danse macabre» anvender Sjostakovitsj den jødiske klezmer-musikken etter modell fra Mahler, som nettopp Sollertinskij hadde introdusert ham for — kanskje også som en refleksjon over jødenes skjebne under krigen.
Om trioen (på dansk)
Trio con Brio Copenhagen er godt på vej ind i deres 23. sæson. Trioen består af søstrene Soo-Jin Hong (violin) og Soo-Kyung Hong (cello) samt pianisten Jens Elvekjær. De tre musikere mødtes i Wien i 1999 og markerede sig hurtigt, da de i 2002 vandt førsteprisen i P2 Kammermusik-konkurrence og i ARD-Wettbewerb i München. Siden har de vundet førstepriser i adskillige store internationale kammermusikkonkurrencer og optrådt over hele verden. De har bl.a. indspillet alle Beethovens klavertrioer og deres seneste udgivelse med trioer af Arensky og Sjostakovitj i 2021, har fået en fremragende modtagelse i de internationale medier. Soo-Jin Hong og Soo-Kyung Hong er koncertmestre på hhv. violin og cello i DR SymfoniOrkestret, og Jens Elvekjær er professor i klaver og kammermusik ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Trioen er modtagere af P2’s Kunstnerpris i 2015 og Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens hæderspris i 2019.
Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!
Konserten spilles i Universitetets aula i Oslo 24.09 kl. 14 og i Aularommet på Ramme i Hvitsten 25.09 kl. 14.
En trygg og god opplevelse er vår høyeste prioritet. Alle våre arrangementer gjennomføres i tråd med FHIs retningslinjer for smittevern.