Tilbake til alle arrangementer

Senromantiske trioer

  • Universitetets aula Karl Johans gate 47 0162 Oslo (kart)

Triomusikk fra den romantiske gullalderen.

Musikk og kunst kjenner ingen grenser — og i vår tid er det kanskje viktigere enn noen gang å understreke musikkens universelle kraft. I dette konsertprogrammet får vi oppleve to sanne publikumsfavoritter fra romantikkens gullalder: ukrainske Boris Lyatoshynskijs trio nr. 2, og Anton Arenskijs trio nr. 1. På scenen står tre fremragende musikere: Alta-fiolinisten Miriam Helms Ålien og den kunstneriske lederduoen fra Stavanger Kammermusikkfestival: den dansk-svenske cellisten Andreas Brantelid og pianist Christian Ihle Hadland.

Miriam Helms Ålien, fiolin
Andreas Brantelid, cello
Christian Ihle Hadland, piano

Program

Borys Lyatoshynskij (1895—1968): Pianotrio nr. 2, op. 41
Anton Arenskij (1861—1906): Pianotrio nr. 1 i d-moll, op. 32

Om programmet

Boris Lyatoshynskij var en av mange komponister som fikk sovjetmyndighetenes sedvanlige strøm av anklager om antinasjonalisme og formalisme rettet mot seg. Hans stil kan ikke enkelt oppsummeres ettersom den gjennomgikk store forandringer, fra de store senromantiske bølger i hans unge år til en krassere, atonal stil utover 60-tallet. Trioen i dette programmet er forankret i et fargerikt, senromantisk tonespråk og bruken av ukrainsk folkemusikk er aldri langt unna hos Lyatoshynskij.

Anton Arenskij var i mange år uglesett og evig brennemerket av Rimskij-Korsakovs ord: "Han vil snart bli glemt". Men historien ville det annerledes, og særlig to verk av Arenskij fremføres stadig: hans andre strykekvartett med variasjoner over et tema av Tsjaikovskij (kan ikke anbefales nok!) og den første pianotrioen. Arenskijs musikk kjennetegnes særlig av en lyrisk og elegant stil, ofte også med elegiske undertoner. Han hadde lett for det, anstrengte seg sjelden unødig og pensjonerte seg som førtiåring. Før den tid hadde han gitt et annet uvurderlig bidrag til musikkhistorien: en solid skolering av den unge Rakhmaninov.

— Skrevet av Christian Ihle Hadland, desember 2022

Konserten spilles lørdag 20. mai kl. 15 i Aularommet på Ramme, og søndag 21. mai kl. 15 i Universitetets aula i Oslo.

Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!

Foto: Mads Suhr Pettersen (Ålien) / Ida Wang (Brantelid) / Nikolaj Lund (Hadland)

Forrige
Forrige
20. mai

Senromantiske trioer

Neste
Neste
10. juni

Oslo-filharmoniens kammerserie