Tilbake til alle arrangementer

Helaften i C-moll

  • Havlystteateret, Ramme Rammeveien 90 1545 Hvitsten (kart)

Velkommen til en helaften i c-moll, med Beethoven og Brahms' store kammermusikk!

Birgitte Stærnes, fiolin
Catherine Bullock-Bukkøy, bratsj
Audun Sandvik, cello
Thormod Rønning Kvam, piano

Ingen kammermusikk-sommer uten de store komponistenes pianokvartetter — en ensembleform de åpenbart likte å skrive stor musikk for. Det er noe med balansen i en pianokvartett, med fiolinens, bratsjens, celloens og flygelets proporsjoner som utfyller hverandre. Balansen i denne konsertens ensemble tør vi også påstå er god: vi får høre fiolinist Birgitte Stærnes, kjent for mange som kunstnerisk leder for Halvorsen Musikkfest, solobratsjist Catherine Bullock-Bukkøy fra Oslo-Filharmonien, cellist Audun Sandvik — blant våre mest etablerte festival- og kammermusikere — og vår egen kunstneriske leder ved flygelet, pianist Thormod Rønning Kvam.

Alle billetter inkluderer tilgang til Havlystparken før og etter konserten. Portene åpner én time før konsertstart. Serveringsstedene holder åpent i forbindelse med arrangementet.

Om programmet

En helaften i c-moll — og hvilken helaften! Tre klassiske besetninger i én: en pianotrio, en stryketrio og en pianokvartett, som hver på sin måte fremhever hva instrumentene og kombinasjonene av dem kan, og hva de største komponistene kan utrette med dette materialet.

Edvard Grieg var ikke spesielt opptatt av de klassiske genrene. Andante con moto skulle blitt til en komplett pianotrio, men det ble med den ene satsen, en intens meditasjon over det enkle motivet satsen begynner med.

Beethoven betraktet sin stryketrio i c-moll som sitt beste verk så langt. Det var riktignok før han hadde skrevet noe av den musikken vi i dag elsker ham for, men Beethoven hadde rett: trioen er et mesterverk. Han innså også selv at det er vanskeligere — ikke lettere — jo færre stemmer man har til rådighet. Det ble også hans siste stryketrio, men hans arbeid i c-moll var bare såvidt begynt.

Brahms’ pianokvartett, op. 60 er som en katalog over hele hans liv og virke. Den ble påbegynt da han var 22 og befant seg i et semi-platonsk triangeldrama med Robert og Clara Schumann. Clara-motivet som Roberts musikk var så full av, innleder også Brahms’ kvartett. Tjue år senere fullførte han kvartetten, med helt andre stemningregistre enn den livstrette unge mannen han engang var.

Programnote av Eyolf Østrem, juni 2021

Velkommen til en eventyrlig opplevelse i Havlystparken!


Alle våre arrangementer gjennomføres i tråd med FHIs retningslinjer for smittevern. Hold avstand og ta vare på hverandre!

Forrige
Forrige
4. juli

Etterspill med Music for a While

Neste
Neste
11. juli

Etterspill med MEER