Tilbake til alle arrangementer

Pianistisk mestermøte

  • Havlystteateret, Ramme Rammeveien 90 1545 Hvitsten (kart)

Solokonsert med en av Norges internasjonalt mest anerkjente pianister gjennom tidene.

Jens Harald Bratlie, piano

Jens Harald Bratlie åpner denne søndagsettermiddagen et overflødighetshorn med noen av de mest virtuose stykkene den romantiske klaverlitteraturen har å by på, men også noen av de vakreste. Ingen skriver melodier som Chopin; Liszt er grovt undervurdert fordi han er så virtuos; med Brahms er det motsatt — tung og tysk, men hans Paganini-variasjoner er noe av det vanskeligste som finnes å spille; og ingen norsk komponist har skrevet noe mer inntagende enn Tveitts *Vel komne med æra*.

Alle billetter inkluderer tilgang til Havlystparken før og etter konserten. Portene åpner én time før konsertstart. Serveringsstedene holder åpent i forbindelse med arrangementet.

Pianist Jens Harald Bratlie. Foto: KODE

Pianist Jens Harald Bratlie. Foto: KODE

Mer om programmet

Frédéric Chopin førte pianoetyden inn i konsertsalen: hans etyder var ikke bare djevelsk intrikate måter å tvinge pianisten til å øve de vanskeligste bevegelsene — de var samtidig dypt musikalske, så pianisten gjerne ville spille dem, og publikum høre på. Det samme kan sies om hans danseformer: de skulle lyttes til.

Franz Liszts navn er forbundet med virtuoseri, i en grad som kan stå i veien for å legge merke til hans dype musikalitet. Widmung er en pianobearbeidelse av en av Robert Schumanns mange kjærlighetserklæringer til sin Clara, og Vallée d’Obermann er et drama basert på tidens moteroman om Oberman, en ung mann som «eksisterer for å bli fortært av uslukkelige drifter». Liszt utfolder hele dramaet fra temaet i de første to taktene.

Johannes Brahms er snarere kjent som bærer av den klassiske tradisjonen, men han har også skrevet et av de mest virtuose stykkene i historien. Clara Schumann kalte dem «Hexenvariationen». Når Brahms begir seg inn på Paganinis serie med virtuose fiolinvariasjoner, kan man av og til mistenke ham for å ha gjort det vanskelig fordi han kan, men det er så imponerende og flott at man tilgir ham alt og lar seg rive med.

I dette sentralromantiske fyrverkeri er det både befriende og passende med de tre korte satsene med folkemusikkinspirerte toner fra Hardanger av Geirr Tveitt, som både viderefører og utfordrer den tonalitet hans forgjengere arbeider med.

Velkommen til en eventyrlig opplevelse i Havlystparken!


Alle våre arrangementer gjennomføres i tråd med FHIs retningslinjer for smittevern. Hold avstand og ta vare på hverandre!

Forrige
Forrige
18. juli

Etterspill med Tellefsen & Bjerkestrand

Neste
Neste
25. juli

Etterspill med jazzkvartetten MAKAN