Tilbake til alle arrangementer

Oslo-filharmoniens kammerserie med Grieg & Kvandal

  • Aularommet, Ramme Rammeveien 90 1545 Hvitsten (kart)

Et klassisk møte med norsk folkemusikk.

Oslo-filharmoniens satsning på kammermusikk for sine eminente orkestermusikere strekker seg langt tilbake — og orkesterets historikk i Universitetets aula enda lenger. Det er med stor glede at vi nå lanserer et langsiktig, stort samarbeid med et av Europas aller fremste orkestre, med flere kammerkonserter allerede i 2023. Programmet på denne konserten setter standarden for det hele — i et intenst og inspirert møte mellom norsk folketradisjon og klassisk musikk.

Åshild Breie Nyhus, fiolin og hardingfele
Baard Winther Andersen, fiolin
Marit Egenes, fiolin
Anders Rensvik, bratsj
Bjørn Solum, cello

Program

Edvard Grieg (1843—1907): Strykekvartett i F-dur
Tre slåtter etter Knut Dahle (1834—1921): Håvard Gibøens draum, Myllargutens bruremarsj og Rotnheims-Knut
Johan Kvandal (1919—1999): Kvintett for hardingfele og strykekvartett, op. 50

Om programmet

Med bakgrunn som folkemusiker ville Åshild Breie Nyhus invitere noen kolleger fra Oslo-filharmonien på en reise gjennom norske, slåtteinspirerte klassikere av Edvard Grieg og Johan Kvandal. Disse er bundet sammen av opphavet til Griegslåttene, som er slåtter for hardingfele etter Knut Dahle. Begge disse kammermusikalske verkene inneholder slåtter, og både Grieg og Kvandal ble viktige brobyggere mellom folkemusikken og det klassiske.

Grieg benyttet folkemusikken direkte i sine verker, enten som motiv eller gjennom bearbeidelse. Spelemannen Knut Dahle fra Tinn i Telemark skrev i flere brev til Edvard Grieg at han ønsket sine mest kjente slåtter nedtegnet på noter. Siden Grieg ikke var stryker selv, ba han sin kollega Johan Halvorsen gå løs på oppgaven, og 17 slåtter ble nedtegnet. Det var dette arbeidet som inspirerte Grieg til å skrive sine Slåtter, op. 72 for solo piano.

Kvandal var i likhet med Grieg glad i den norske folkemusikken, og eksperimenterte i sin ungdom med å blande folkloristiske elementer med den klassiske musikken. Etter å ha skrevet musikk på 50- og 60-tallet med elementer fra samtidsmusikk, vendte han på 70-tallet tilbake til sine røtter der han igjen blandet folkemusikk inn i det klassiske. I sin kvintett for hardingfele og strykekvartett lot han seg inspirere av lydarslåtter. Første sats er basert på et sagn og en slått, og andresatsen er en halling. Åshild Breie Nyhus var så heldig at hun fikk innstudert verket med Kvandal selv, og fikk med seg mange tanker og ideer om verket direkte fra komponisten.

Skrevet av John-Halvdan Halvorsen, januar 2023

Konserten spilles lørdag 25. mars kl. 15 i Aularommet på Ramme, og søndag 26. mars kl. 15 i Universitetets aula i Oslo.

Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!

Foto: John-Halvdan Halvorsen

Forrige
Forrige
26. februar

Musikalske brobyggere i forandringens tid

Neste
Neste
25. mars

Etterspill med Håkon Kornstad Trio