Tilbake til alle arrangementer

Kjærlighetssanger av Brahms & Kverndokk

  • Universitetets aula, Oslo Karl Johans gate 47 0162 Oslo (kart)

— Sanger av ekte lengsel.

Hvis man skal velge én sjanger til å formidle årets sesongtema ‘Lengsel’, må det bli Lieder — ofte kalt romanser på norsk. Denne vokalmusikken, vanligvis skrevet kun for stemme og piano, var noe som vokste frem i løpet av romantikken på tidlig 1800-tall, og som ble videreutviklet til noe av datidens mest populære underholdningsmusikk av bl.a. Robert Schumann og Johannes Brahms.

En av årets desidert mest stemningsfulle konserter!
Thormod Rønning Kvam, kunstnerisk leder

Vi får høre et av Brahms' mest komplette sykluser i denne sjangeren, Neue Liebeslieder, der de store følelsene smekter seg av gårde i lengselsfull valsetakt. Vi skal også bli kjent med et helt nytt verk med tekster av Harald Sverdrup, skrevet til dette ensemblet av en av landets mest feirede vokalkomponister akkurat nå: Gisle Kverndokk.

På scenen får vi oppleve noen av Norges aller fremste konsertsangere og formidlere av dette repertoaret: Isa Katharina Gericke — som for tiden er doktorgradstipendiat i nettopp formidlingen av Lieder ved Operahøgskolen i Oslo, finsk-tyrkiske Melis Jaatinen, Thorbjørn Gulbrandsøy og Halvor Festervoll Melien. Ved flygelet sitter to pianister med stor forkjærlighet for romanser: finske Juho Alakärppä og Thormod Rønning Kvam.

Dette er både lett, dyp, livlig, fengende og lengtende musikk på sitt beste — den må rett og slett oppleves.

Isa Katharina Gericke sopran
Melis Jaatinen mezzosopran
Thorbjørn Gulbrandsøy tenor
Halvor Festervoll Melien baryton
Thormod Rønning Kvam & Juho Alakärppä piano

Program

Johannes Brahms (1833—1897)
Neue Liebeslieder Walzer, op. 65
Utvalgte stykker for firhendig piano
— Pause
Gisle Kverndokk (f. 1967)
Syngende natt — Kjærlighetsvalser (2023)
med tekster av Harald Sverdrup (1923—1992)

Om programmet

Liebeslieder — kjærlighetssanger — utviklet seg som en slags undersjanger av romansene utover på 1800-tallet. Robert Schumann og Johannes Brahms skapte et format der en hel vokalkvartett kommer sammen og lirer av seg sang etter sang — ofte i valsetakt — i ulike kombinasjoner av duetter, trioer, kvartetter, og soloer. De tillot seg til og med å sette to pianister til verks; det var rett og slett ikke nok med én pianist for å uttrykke selv det instrumentale til sitt fulle.

I fjor var det 100 år siden den norske poeten Harald Sverdrup ble født. Ensemblet har lenge arbeidet med idéen om å få skrevet et norsk verk i Liebeslieder-tradisjon. En helt ny sangsyklus av Gisle Kverndokk med kjærlighetssanger ble dermed bestilt til ensemblet vi skal få oppleve på denne konserten.

Om ensemblet

Med fire av landets ledende konsertsangere samlet under ett, ispedd en norsk og en finsk pianist, ligger alt til rette for å få servert sangens dypt emosjonelle spennvidde. Siden 2018 har dette ensemblet turnert over hele Norge med sitt sekstettprosjekt, der de har spesialisert seg på Brahms’ og Schumanns sykluser av Liebeslieder — kjærlighetssanger. Prosjektet har gått for fulle hus bl.a. i Den Norske Opera, under Glogerfestspillene på Kongsberg og i Tromsø og Bodø i samarbeid med Arktisk Filharmoni.

I 2023 fikk ensemblet tilskudd fra Kulturrådet til bestillingsverket Syngende natt av Gisle Kverndokk til tekster av Harald Sverdrup — den første norske sangsyklusen i sitt slag. Kombinert med den romantiske musikkarven fra Brahms’ og Schumanns hånd får vi gjennom dette et blikk på kjærlighetssangenes kraft, i en musikalsk reise fra 1840-tallets Tyskland til Norge i dag.

Programnote skrevet av Thormod Rønning Kvam (2023).

Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!

Foto: Oslo Konserthus

Forrige
Forrige
21. januar

Sesongåpning med Schubert & Brahms

Neste
Neste
3. mars

Oslo-filharmoniens kammerserie: Janáček & Mendelssohn