KORKs nye stjerneoboist i Bach, Mozart, Britten og Stalheim.
Marie Tetzlaff, obo
Ditte Marie Bræin, sopran
Knut Johannessen, cembalo
Kolbjørn Holthe & Sara Övinge, fiolin
Einar Kyvik Bauge & Andres Maurette, bratsj
Sverre Barratt-Due & Emery Cardas, cello
Kringkastingsorkesterets egen kammerserie har pågått i hele 14 sesonger, og for første gang finner konsertene sted utenfor Store studio. Vi skal bli kjent med orkesterets nye, unge solooboist Marie Tetzlaff — og ja, hun kommer fra den kjente musikerslekten som datter av den berømte fiolinisten Christian Tetzlaff. Med seg har hun gode venner fra KORK, og vi er stolte av å være vertskap for historiens første KORK Kammer utenfor Marienlyst!
Johann Sebastian Bach (1685—1750): Weichet nur, betrübte Schatten fra Bryllupskantaten, BWV. 202
Wolfgang Amadeus Mozart (1756—1791): Obokvartett i F-dur, K. 370
Benjamin Britten (1913—1976): Phantasy Quartet, op. 2
Jostein Stalheim (f. 1960): Agathodam and Zosimos. Konsert for obo, arr. for kammerensemble (urfremføring)
Om programmet
Tetzlaff knytter programmet opp mot sesongens tema Retningsskifte ved å starte med bryllupsmusikk av selveste Johann Sebastian Bach, som med sine lekre passasjer i både obo- og sangstemmen varsler vårens og kjærlighetens komme. Deretter følger to klassikere for obo og strykere, skrevet med ca 150 års mellomrom, samt en helt ny obo-konsert skrevet til Tetzlaff selv.
Mozart var i seg selv banebrytende i nær sagt all sin musikk, men det er lett å tenke at han kun foredlet allerede eksisterende former og sjangre, som blant annet Haydn hadde skrevet før ham. Ved sin blotte genialitet ble han likevel en «game changer», enten han skrev opera eller kammermusikk, og hans obokvartett fra 1781 var også en av få i sitt slag. Den ble skrevet for et instrument i utvikling, med musikalske detaljer som lyder like forfriskende da som nå.
Kanskje mer enn noen andre dreide Benjamin Britten den engelske musikken bort fra «Elgarsk» romantikk til helt nye og modernistiske retninger. Phantasy Quartet fra 1932 ble 19-åringens første internasjonale suksess og hyllet av kritikerne for sin originalitet.
En som stadig går nye veier i musikken er Jostein Stalheim; som akkordeonist med en mengde urfremføringer bak seg, som igangsetter og administrator av nyskapende prosjekter og musikkscener, og ikke minst som komponist. Han har han en stor katalog med verk for mange besetninger, fra solo til orkester og scene, og mange ganger i samarbeid med andre kunstarter. Med andre ord: når Stalheim skriver en helt ny obokonsert til Marie Tetzlaff, er det ikke sikkert at det blir musikk langs den slagne landevei. Vi satser på at Stalheim tar oss med i nye retninger. Han skriver selv:
I verket bruker jeg en del alternative teknikker både fra etablerte oboister (Holliger, Veale), men også spontane oboeffekter fra workshop med Tetzlaff. Dette omfatter bl.a. multiphonics, double harmonics og ulike blåseteknikker bl.a. uten munnstykket. Jeg er også opptatt av å få frem det dobbeltydige; det milde kan være brutalt og det aggresive kan være vakkert. Stykket har således to parallelle utviklingslinjer: den ene er fra kaos, terror, flukt og død til lys, evighet og kjærlighet; den andre er en underliggende stemning som står i kontrast og gir det mørke lys og formørker det lyse.
— Programtekst av Jan Fredrik Heyerdahl, våren 2022
Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!
Konserten spilles i Universitetets aula i Oslo 21.05 kl. 14 og i Aularommet på Ramme i Hvitsten 22.05 kl. 15.
Foto: Aline Fournier (Tetzlaff)
En trygg og god opplevelse er vår høyeste prioritet. Alle våre arrangementer gjennomføres i tråd med FHIs retningslinjer for smittevern.