Tilbake til alle arrangementer

Mahlerske broer

  • Universitetets aula Karl Johans gate 47 0162 Oslo (kart)

Et dypdykk i 1900-tallets skiftende retninger.

Sangene, eller Liedene, som ble skrevet gjennom 1800- og 1900-tallet, representerer i seg selv en viktig brobygging mellom poesi og musikk — og de reflekterte ofte samtidens strømninger i direkte ordelag. På denne konserten er vi stolte av å ha fått mezzosopran Marianne Beate Kielland i et eksklusivt soloprogram sammen med pianist Erling Ragnar Eriksen. De skal gi oss sin tolkning av et nøye sammensatt og usedvanlig variert program som tar utgangspunkt i Gustav Mahlers rike Lied-verden. Velkommen!

Marianne Beate Kielland, mezzosopran
Erling Ragnar Eriksen, piano

Program

Claude Debussy (1862—1918): Trois chansons de Bilitis
Alma Mahler (1879—1964): Fünf Lieder, op. 12
Gustav Mahler (1860—1911): Lieder eines fahrenden Gesellen
Erich Wolfgang Korngold (1897—1957): Songs of the Clown, op. 29
Arnold Schönberg (1874—1951): Vier Lieder, op. 2
Gustav Mahler: Ich bin der Welt abhanden gekommen

Om programmet

Gustav Mahler var en komponist som virket da det var mange strømninger som gikk i ulike retninger i det europeiske musikklivet. Den tonale forankringen til kunstmusikken var nær sagt på sammenbruddets rand — og selv om Mahler selv holdt seg ganske godt innenfor den tonale tradisjonen fra århundrene før, gikk det ikke mange år etter Mahlers død før komponistene beveget seg i ulike, og ofte stikk motsatte, retninger.

I dette konsertprogrammet står Mahler som en bauta i midten, mens samtidige og etterkommende komponister har tatt veien videre. I Frankrike er Claude Debussy representant for den impresjonistiske retningen, som videre dannet grunnlaget for Francis Poulenc og komponistgrupperingen Les Six og den modernistiske franske musikken. Arnold Schönberg er den soleklare representanten for bruddet på tonaliteten og tolvtonemusikken, men vi fremfører sanger av Schönberg som er komponert før han kom så langt.

Alma Mahler er en vidunderlig representant for kvinnene som etter hvert fikk lov til å ta stadig mer plass som komponister ved siden av mennene, mens Erich Wolfgang Korngold tok veien til USA og la der grunnlaget for hele underholdningsindustriens musikk, musikaler og Disney. Til slutt vender vi tilbake til Mahler og hans eksistensielle Ich bin der Welt abhanden gekommen, med en tekst som kanskje nettopp formidler noe av hva mange komponister følte på denne tiden — at de var kommet på kant med verden.

Skrevet av Marianne Beate Kielland, desember 2022

Konserten spilles lørdag 29. april kl. 15 i Aularommet på Ramme, og søndag 30. april kl. 15 i Universitetets aula i Oslo.

Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!

Foto: Liv Øvland (Kielland) / Morten Berentsen (Eriksen)

Forrige
Forrige
29. april

Mahlerske broer

Neste
Neste
20. mai

Senromantiske trioer