Tilbake til alle arrangementer

Grieg & Garborgs Haugtussa

  • Universitetets aula, Oslo Karl Johans gate 47 0162 Oslo (kart)

— En unik sammensetning av Garborgs originale tekster og Griegs tonesettinger.

I 2024 markerer vi at det er 100 år siden nasjonaldikteren Arne Garborg gikk bort. En av norsk litteraturs mestselgende lyrikksamlinger gjennom tidene, Haugtussa, er både evig aktuell og populær. Denne sesongen er vi stolte av å være vertskap for selve hovedforestillingen i en landsomfattende turné, 22. september i Universitetets aula i Oslo — der de originale Garborg-tekstene og Edvard Griegs tonesettinger har fått en helt spesiell sammensetning kuratert av kveldens andre hovedperson: teaterhøvding Ola B. Johannessen.

Gjennom nærmere 70 år har Ola B. vært med på å forme norsk teaterkunst og -liv, både som skuespiller, teatersjef, instruktør og mentor for kommende generasjoners skuespillere. I mars fylte han 85 år og er stadig aktiv som en av nasjonens fremste og mest aktive fortolkere av norsk lyrikk, heriblant Haugtussa og Terje Vigen. Han ble i 2012 utnevnt til
 Ridder av 1. klasse i Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

Kveldens åpningstale er ved Åse Kleveland.

Vi gleder oss til å ta publikum med på unge Veslemøys lengselsfulle reise med forelskelsens berg- og dalbane, der Garborgs tekster resiteres av Johannessen og Griegs nydelige sanger fortolkes av sopran Eir Inderhaug og pianist og kunstnerisk leder for Aulaseriene, Thormod Rønning Kvam. Velkommen!

Eir Inderhaug sopran
Ola B. Johannessen resitasjon
Thormod Rønning Kvam piano

Program

Edvard Grieg (1843—1907): Haugtussa, op. 67
sammensatt med originaltekstene til Arne Garborg (1851—1924)

Åpningstale ved Åse Kleveland.
Varighet ca 1 time 10 minutter. Programmet er uten pause.

Om programmet

Med et så tidløst, gripende og vakkert verk som Haugtussa, er det av og til lett å høre det som bare musikk, hvor teksten er kulisse for Edvard Griegs klanger. Denne konsertforestillingen gir en unik mulighet til å oppleve musikken med Arne Garborgs storslagne tekst som selve utgangspunktet — den som i sin tid bergtok Grieg så fullstendig. Om "Tussa" sa han: «Det er en helt genial bok hvor musikken egentlig allerede er komponert. Man behøver bare å skrive den ned.»

Og det gjorde han; melodiene bare trillet ut på notepapiret. Syklusen inneholder noen av Griegs vakreste og mest kjente sanger — og anses av mange som en klar parallell til Franz Schuberts Winterreise. Men det var ikke alle delene av teksten Grieg var like interessert i. Det er en viss slagside mot naturmystikk og kjærlighetsmotivet i hans utvalg, mens mange av de andre temaene i Garborgs tekst trer mer i bakgrunnen. Dette råder Ola B. Johannessen bot på med sin bearbeidelse, der vi føres mellom Garborgs og Griegs versjoner av historien om den synske Veslemøy.

Programnote skrevet av Eyolf Østrem / Thormod Rønning Kvam (2023).

Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!

Foto: Ingvild Festervoll Melien

Forrige
Forrige
20. september

Åpningskonsert: Dvořák, Schumann & Brahms

Neste
Neste
13. oktober

Oslo-filharmoniens kammerserie: Pianokvartetter av Fauré & Mélanie Bonis