Tilbake til alle arrangementer

Ludvig Gudim & Christopher Park: Beethoven, Brahms, Brustad & Chopin

  • Havlysttheateret, Ramme Rammeveien 90 1545 Hvitsten (kart)

— Klassikere fra romantikkens æra.

Denne siste julisøndagen får vi servert en perlerad av ekte, romantiske klassikere: Brahms’ fiolinsonate i G-dur satt opp mot Beethovens mektige c-moll-sonate, ispedd Bjarne Brustads Eventyrsuite og Chopins Barcarolle. Et nærmere perfekt program får vi ikke.

Med oss har vi stjerneskuddet Ludvig Gudim, den unge fiolinisten som tidligere i år mottok Equinors høythengende talentstipend. Ved flygelet sitter tyske Christopher Park, som i tillegg til sin internasjonale utøverkarriere er nytilsatt førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole. Les mer om program og utøvere under, og gled dere til et briljant og usedvanlig vakkert program i julivarmen.

Rabatterte lunsj- og omvisningspakker kan kjøpes direkte gjennom vårt billettsystem. For overnatting på Ramme fjordhotell, benytt koden 'havlyst24' ved bestilling (gjelder for inntil to netter).

Ludvig Gudim fiolin
Christopher Park piano

Program

Ludwig van Beethoven (1770—1827): Fiolinsonate nr. 7 i c-moll, op. 30 nr. 2
Bjarne Brustad (1895—1978): Eventyrsuite (1932) for solo fiolin
— Pause
Frédéric Chopin (1810—1849): Barcarolle i Fiss-dur, op. 60
Johannes Brahms (1833—1897): Fiolinsonate i G-dur, op. 78

Varighet ca 1 time og 30 minutter inkl. pause.

Om programmet

Årets siste klassiske Havlystkonsert åpner i det virkelig store formatet. Beethoven skrev sin dramatiske, syvende fiolinsonate i en tid preget av personlig uro: Hans til-takende døvhet preger musikken gjennom både intensitet og emosjonalitet. Vi blir vitne til en slags indre drakamp — men verket er også et viktig frempek for den heroiske stilen som Beethoven var i ferd med å utvikle.

Brustads Eventyrsuite regnes som et av høydepunktene i det norske repertoaret for solo fiolin. Han henter tydelig inspirasjon fra norsk folketradisjon, fra fjord og fjell, og bygger det hele inn i en klassisk suiteform. Verket innehar både teknisk briljans og melodier som er like populære hos publikum som hos utøverne.

Ordet barcarolle henspiller opprinnelig til sangene de venezianske gondolierene sang på 1700- og 1800-tallet. Rytmen er selvsagt hentet fra båtenes flyt gjennom kan-alene og lyden av årer som treffer vann — en bølgende, vuggende rytme Chopin åpenlyst lot seg inspirere av.

Konserten avsluttes med Brahms’ store, første fiolin-sonate. Den har fått tilnavnet Regensonate da Brahms benytter motiver fra to av sine populære sanger, Regen-lied og Nachklang, og lar disse danne grunnlaget for sonatens melodiske forløp. Verket har en syklisk form — man kan gjenkjenne de samme motivene fra begynnelse til slutt — et trekk som fremdeles var nokså moderne da Brahms skrev sonaten på somrene i 1878 og 1879.

Programnote skrevet av Thormod Rønning Kvam (2024).

Mer om utøverne

Ludvig Gudim begynte å spille fiolin i en alder av 5 år. Han har deltatt på mange prestisjefulle program og mesterklasser, og ved Juniororkesteret Barratt Due, under kunstnerisk ledelse av Soon-Mi Chung Barratt-Due, var Ludvig konsertmester i flere år. Han vant NRKs Virtuos-konkurranse i 2016 og representerte Norge i Eurovisjonens finale i Köln samme år. Ludvig har vunnet en rekke nasjonale og internasjonale priser, bl.a. tredjepris i Menuhinkonkurransen i 2014 og prisen Årets Musiker i Ungdommens musikkmesterskap. Tidligere i år vant han Equinors talentstipend i klassisk musikk. Ludvig har vært solist med flere nasjonale og internasjonale orkestre, blant annet Oslo-filharmonien, WDR Sinfonieorchester Köln, Bergen Filharmoniske Orkester, Stavanger Symfoniorkester, Brussel Chamber Orchestra og Vietnam National Symphony Orchestra. Han er nylig blitt del av kunstnerisk råd for Norsjø Kammermusikkfest og er fast medlem av Det Norske Kammerorkesters musikerkollektiv. Ludvig spiller på en Antonio Stradivari fra 1710, utlånt fra Anders Sveaas Almennyttige Fond.

«Christopher Park er en pianist som fengsler med sitt fascinerende tekniske nivå, sin forbløffende musikalske modenhet, og en spesielt intens spillestil», var ordene som falt fra juryen i Stiftung Schleswig-Holstein Music Festival da Park i 2014 mottok den prestisjefulle Leonard Bernstein-prisen. Han har vært engasjert av en rekke anerkjente ensembler og orkestre, slik som Wienersymfoniker og det spanske nasjonalorkesteret. Han har jobbet med dirigenter som Christoph Eschenbach, Paavo Järvi og Jukka-Pekka Saraste og spilt konserter i Europa, Asia, USA og New Zealand. Park er også blitt utnevnt til Rising Star av ECHO (European Concert Hall Organisation), og ble deretter sendt til å debutere i noen av Europas mest anerkjente konserthus i bl.a. London, Amsterdam, Wien og Lisboa. Han er lidenskapelig opptatt av kammermusikk og debuterte i Brahms Saal i Wiens Musikverein med Küchl Quartet i 2014. Siden 2021 har Park vært førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole.

Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!

Foto: Simon Hegenberg (Park) / Jiyang Chen (Gudim)

Alt innhold på denne siden, inkl. tekstmateriale, er beskyttet av opphavsrett og kan ikke gjenbrukes uten samtykke.

Forrige
Forrige
21. juli

Etterspill med Valkyrien Allstars

Neste
Neste
28. juli

Etterspill med Stian Carstensen & Ola Kvernberg